2008-06-23

Gästreferat från Götet

Matchen mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Linköpings FC den 18.6 på Valhallas IP måste ha varit en frustrerande upplevelse för alla som satt på hemmalagets läktare. Trots att vi, till skillnad från de få Linköpings-fans som orkat ta sig till matchen, hade både tak och vindskydd, så var det en gastkramande kyla som spred sig bland Göteborgarna när Lotta Schelin, Sara Lindén och Lisa Ek gång efter annan efter snygga dribblingar sköt halvmesyrer till skott som snällt landade i Linköpingsmålvaktens väntande armar. Trots att Göteborg tycktes ha fler riktigt duktiga spelare, spelade Linköping mer som ett lag, och kanske var det främsta anledningen till deras förkrossande seger. Men Linköping verkade över huvud taget snabbare och piggare, eller som min vän experten uttryckte det "dom ser unga och oförstörda ut". Hon påpekade också bristen på crossbollar från Göteborgs sida, vilket kanske var del i att de aldrig fick till sina avslut.

Som märks så tog det inte oinvigda lilla mig lång tid att ta Göteborgs sida, kanske föga förvånande med tanke på att jag är ett livslångt fan av Göteborg (i allmänhet). Så här i efterhand känns det som ett mindre smart drag, särskilt om Göteborg spelar så som de gjorde mot Linköping när de möter Malmö på söndag.

Sammanfattningsvis: Kaffet de sålde i halvlek var direkt äckligt och min vän experten skällde på mig när jag satt och drack kaffe istället för att titta på matchen, ölen kostade 40 kronor för en 3,5:a och det regnade på oss fast vi satt under tak för att det blåste in. Publiken bestod till största delen av små fotbollstjejer, varav en blev helt exalterad när en boll råkade landa mitt i publiken, hon skrek "den är min!" och så fångade hon den och gav den en puss. När bollkallen började stirra surt på henne kastade hon tillbaka den. Lukten av paushamburgare spred sig över läktaren och ungefär halvvägs in i andra halvlek gav molnen plötsligt vika för solsken, för en stund i alla fall. På väg hem hittade jag en plastdiamant precis vid grindarna till idrottsplanen.

Det var en trevlig match, helt enkelt. Och frustrerande.

Over and out,
Pumpulip/ menige Gbg.

Inga kommentarer: